Det er svært at have styr på trivselsudviklingen på en skole – Derfor, har vi lavet et redskab der strukturerer skolers trivselsarbejde. For ledelsen, lærerne og allermest for eleverne. Her kan du læse om, hvordan vi har hjulpet skoler: 

Filter

https://www.youtube.com/watch?v=0P8-Wmi15Jc

VI SKYLDER ELEVERNE AT ARBEJDE AMBITIØST MED TRIVSEL

I WOOF arbejder vi med at skabe trivsel ud fra data.
Når man har reelt indblik i elevernes trivsel, kan man som lærer se, om de indsatser man sætter igang faktisk virker og gør en forskel for eleverne. Dermed kan man skabe mere effektive indsatser og bedre trivsel for eleverne.

Play Video

Hør Amalie forklare hvordan vi skaber trivsel ud fra data

Hvad siger eleverne & lærerne?

“Det er første gang, jeg har tænkt over min dag, når den var færdig. Sådan, hvad der var godt og dårligt. Og også hvorfor.”

Wiktoria7. klasse

“Hvis man ikke tør sige hvordan man har det, så kan det godt blive lidt lettere af ligesom at sige det til hunden.”

Umar2. klasse

“Jeg blev faktisk gladere af at bruge WOOF. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg blev bare mere glad. Måske var det bare et fokus.”

Mark9. klasse

“Den har på en usædvanlig konstruktiv og funktionel måde gjort det muligt at afdække de potentielle sociale indsatsområder, som klassen havde brug for at udvikle med henblik på at styrke elevernes trivsel”

OleUdskolingslærer

“Eleverne elskede det! Og det satte fokus på nogle ting eleverne ellers ikke ville have fortalt mig. WOOF gav eleverne et sprog om deres egen trivsel, hvilket gjorde det meget håndgribeligt at arbejde med efterfølgende”

JohanneIndskolingslærer

“Jeg kunne mærke på mig selv at der opstod en helt anderledes bevidsthed omkring mit humør, når jeg brugte appen. Det giver stof til eftertanke og et bedre udgangspunkt for at kunne arbejde med sig selv og sine elever”

Henriettelærer på mellemtrinnet

WOOF-appen

Hvad kan en hund hjælpe med?

Mega meget: Eleverne har brug for at blive set og hørt, hver dag. Det kan glippe for os lærere - vi er jo kun mennesker. Men, hver gang har det potentielle konsekvenser.

Her ser du Tessa. Hun tjekker ind med eleven, hver dag, når man arbejder med WOOF

Det er mennesker, der skaber trivsel...

Yes, vi er enige! Men de elever, der ikke trives, er ikke altid så heldige, at de har voksne, der systematisk tjekker ind med dem.

Hvad gør dig egentlig glad?

Tessa hjælper eleven med at finde frem til, hvad der gør ham/hende/? glad og det modsatte. For at hjælpe eleven med at få det bedre. Og i klassen arbejder klassen sammen på at få det endnu bedre.

WOOF, hvis du vil noget!

En hund bjæffer, når den vil noget. ud at gå, kæles med eller bare ses og høres. Når eleverne WOOFer, kan vi begynde at få øje på, hvad eleven føler. Så: WOOF, som skole, hvis du vil noget ambitiøst med dit trivselsarbejde.

Klassens trivselslandskab

Lad os arbejde med data frem for fornemmelser

Og, lad os arbejde på at skabe forandring for eleverne!
Med indblik i hver klasses unikke trivselslandskab kan I igangsætte indsatser som retter sig mod jeres specifikke udfordringer og følge op på om indsatserne faktisk virker for eleverne.
I kan se hvilke årgange der bonger ud, og I kan skabe synlig udvikling til gavn for elever, lærere, forældre, ledere og skolebestyrelse.

  • Hvad skaber systematisk trivsel, i klasserne, på trinnene, i afdelingerne?
  • Hvad skaber systematisk mistrivsel?
  • Hvor mange Røde Lamper er der?
  • Hvordan går arbejdet med udviklingen af trivsel?

Guided Teaching-undervisningsmateriale

Guided Teaching er en ny form for undervisning og ny form for undervisningsmateriale.

 

Det er ikke let at omsætte data til konkrete indsatser i klassen. Vores undervisningsmateriale strukturerer WOOF-forløbet og hver lektion for læreren og fører klassen let og effektivt igennem processen med at skabe trivsel ud fra et dataindblik.

 

Med Guided Teaching sætter undervisningsmaterialet struktur på lektionen, rammesætter lektionen og fører både klasse og lærer gennem hver aktivitet – så læreren kan have mere fokus på alle de andre ting som sker i klasselokalet.

Kræver minimal forberedelse

Guided Teaching kan beskrives som plug and play-undervisningsmateriale. Det kræver minimal forberedelse - så læreren kan have fokus på andre ting

Læreren som guide

I Guided Teaching er det ikke læreren som har alle svarene. Istedet fungerer læreren som guide, som oplever undervisningen sammen med eleverne og kan fokusere på at sætte elevernes ressourcer i spil og inkludere flere i undervisningen.

Sætter elevernes inputs i centrum

Når læreren ikke skal have alle svarene, lægger det mere ejerskab og ansvar over på eleverne. Det sætter samtidig elevernes inputs i centrum for undervisningen og skaber et mere demokratisk klasserum
11871
WOOFs
384
Vaneændringer
185
Mønsterbrud

Er du interesseret i at
høre mere om WOOF?

 

Al god udvikling starter med en sund interesse – hvis I er interesserede i at høre mere om hvordan WOOF fungerer og hvad vi kan hjælpe med ude på din skole:

Udfyld formularen – så tager vi fat 🙂

    Spørgsmål og svar

    Kan data hjælpe med trivsel?

    Data hjælper ikke mennesker. Mennesker hjælper mennesker. Det er de seje pædagoger, lærere og andre mentorfigurer i et barns liv, der skaber grundlaget for trivsel. Dog har folkeskolens ansatte idag en travl dagligdag med mange ansvarsområder.

    Når man har ansvaret for mange børn (f.eks. 100+ børn), kan et dataoverblik være nødvendigt for at supplere ens fornemmelse af forebyggende og akutte indsatser. I andre brancher ville man aldrig lade den ansvarshavende stå for et sådant kerneansvar uden kvalificerede styreredskaber.

    Hvad betyder vaneændring og mønsterbrud?

    WOOF støtter elever og klasser i at bryde med handlemønstre, som påvirker dem negativt. Det gør vi ved først at kortlægge hvilke faktorer, der påvirker elevernes humør. Dette kalder vi et humørlandskab.

    Dernæst arbejder vi målrettet med at ændre på de faktorer, som holder eleverne fast i dårlige mønstre.

    Vaner er svære at ændre, og vaneændringer er endnu sværere at fastholde. Ved en struktureret tilgang kan elever hjælpes til at ændre på de vaner, som påvirker dem negativt.

    Når disse vaneændringer fastholdes over tid, kalder vi det et mønsterbrud – et brud på et fastgroet, negativt mønster.

    Hvordan kan jeg være med?

    Vi har lukket for tilmeldinger til vores næste test som løber i efteråret 2020. Men du kan følge med i vores erfaringer og tanker om trivsel på vores blog og selv tage del i diskussionen om hvordan vi kan arbejde med trivsel i folkeskolen.

    Er du/I interesseret i et større skole- eller kommuneprojekt så ring eller skriv til os.

    Hvordan behandler vi vores data?

    WOOF udvikler og driver digitale redskaber til brug i folkeskolen, fordi vi ønsker at styrke elevers trivsel og læring. Med dette følger også et stort etisk ansvar, som går videre end blot at overholde lovgivningen på området. Vi er derfor meget opmærksomme på at vælge at behandle data på måder som vi selv ønsker vores data behandlet og opbevaret. 

    Vi indtænker datasikkerhed og databeskyttelse i udviklingen af vores digitale værktøjer og onlinetjenester. Derfor er vi opmærksomme på at indgå databehandleraftaler med vores samarbejdspartnere samt på, at alle vores samarbejdspartnere også lever op til gældende persondatalovgivning. 

    WOOF er udviklet i samarbejde med virksomheden Orchard, som varetager programmering og vedligeholdelse af appen. For forhold vedrørende appen henviser vi til Orchards privatlivspolitik.