Skip to main content

Klokken er 8:00 og lyden af teenagere har ikke lagt sig endnu. Alma, Hanin og Ida taler om den seneste Netflix-serie, som Alma åbenbart har været oppe at se til klokken 4 om morgenen.

“Hold kæft, jeg kunne godt sove i to døgn,” siger hun.

I bagerste hjørne sidder Sofie og ser nedtrykt ud. Læreren spørger, om hun er okay.

“Jeg gider ikke snakke om det,” siger hun med tydelige parader i stemmen.

Da William vil fiske sit penalhus op af sin taske, falder der to Red Bull ud. Hele klassen griner (undtagen de få elever, der halvsover hen over bordet) og William kigger undskyldende op på læreren.

“Sig mig, hvor mange Red Bull drikker du, William?”

Altså jeg har bare fået en, mens jeg gik i skole, og så ville jeg drikke de to andre til frokost,” siger han. 

Da læreren fortæller, hvad de skal i dansktimen, sukker de fleste i klassen højlydt. En siger:

“Det kan jeg fanme ikke overskue i dag.”

Scenariet her er hverdagskost på de skoler, vi arbejder på. Man kan spørge sig selv, hvor meget 7B har mulighed for at lære i den time.

Som situationen her viser, kan det være en større opgave at være lærer, end de fleste forestiller sig. Det kan være svært nok i sig selv at skabe et rum for læring, men selv når det rum er skabt, er der stadig skjulte barrierer, der forhindrer elevernes læring. 

Et af problemerne, som vi ser det, er at mange elever ikke er læringsparate, når de møder ind. De er allerede trætte, kede af det eller har hovedet fyldt med alt muligt andet allerede inden de sætter foden på skolens grund. De elever har ikke plads til skolen. De har heller ikke overblikket eller ressourcerne til at ændre på det, der hæmmer deres trivsel og læring. 

Når vi møder børn, som ikke har overskud til at engagere sig faglig eller socialt i skoledagen, skyldes det i vores erfaring ofte, at de er faldet i en dårlig rille – de har opbygget nogle dårlige vaner og negative mønstre, som påvirker deres humør og hverdag negativt. Men det er svært for dem at identificere, hvad de skal gøre anderledes – og endnu sværere at gøre det anderledes.

I de seneste to år har vi arbejdet ud fra tanken, at vi er nødt til at vide mere om, hvad eleverne går og tumler med, for at vi reelt kan hjælpe dem med at ændre vaner og bryde med de negative mønstre. Derfor arbejder vi målrettet med at skabe værktøjer til at styrke lærerens indblik og støtte elevens udvikling.

Problemstillingen er kun blevet mere tydelig under corona-perioden. Alle lærere har elever, som de har været bekymrede for. Elever, som ikke er mødt til online undervisning, som ikke afleverer opgaver, og som man i perioder slet ikke kan komme i kontakt med. Hvor man langt hen ad vejen har arbejdet i blinde og mest kunne gætte på, hvordan eleverne reelt har det. Nu er eleverne tilbage i skolen, men det betyder ikke nødvendigvis, at vi altid kan læse deres tanker, eller ved hvorfor de kommer for sent til undervisning, ikke får lavet noget i timerne eller ikke gider snakke om det

Elevernes udfordringer og mistrivsel kommer og går ikke med corona – og vi er nødt til at have bedre indsigt for at hjælpe dem, også nu når de er tilbage i skolen. 

 

Hvad gør I på din skole for at få et reelt indblik i hvad jeres elever går og tumler med? 

Hvad har du og dine kolleger gode erfaringer med i forhold til at hjælpe elever med at ændre på de ting som påvirker dem negativt?

Join the discussion 4 Comments

  • Charlotte siger:

    Hej!

    Når læreren “ser” eleverne.og kan fange ting/udfordringer i opløbet.

    Når der er medbestemmelse/ mulighed for at vælge mellem forskellige opgaver.

    Når eleverne får mulighed for at lave afleveringsopgaver i grupper

    • Mathias siger:

      Tak for dit svar, Charlotte!

      Vi er enige i, at det er super vigtigt at læreren er opmærksom på sine elever, og netop, som du skriver, tager udfordringerne i opløbet. Vi oplever desværre også, at det nogle gange kan være en udfordring at se alle de problematikker, der er på spil hos eleverne.

      Det er også en super vigtig pointe, du har om medbestemmelse og fællesskab, som vi også mener er en essentiel del af at skabe trivsel ude i klasserne.

      /WOOF

Leave a Reply