Skip to main content
https://www.youtube.com/watch?v=I2I5wQLzFMY&ab_channel=WOOF

WOOF, HVIS DU VIL NOGET!

Gør som andre ambitiøse WOOF-skoler og tag trivselsarbejdet alvorligt

Tag fat i os! Vi elsker at tale om trivsel med skoler

“Det er første gang, jeg har tænkt over min dag, når den var færdig. Sådan, hvad der var godt og dårligt. Og også hvorfor. Synes faktisk, det var ret fedt.”

Wiktoria7. klasse

“Hvis man ikke tør sige hvordan man har det, så kan det godt blive lidt lettere af ligesom at sige det til hunden.”

Umar2. klasse

“Jeg blev faktisk gladere af at bruge WOOF. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg blev bare mere glad. Måske var det bare et fokus.”

Mark9. klasse

Alle børn bør have en hjælpende... hund?

Hvad kan en hund hjælpe med?

Mega meget: Eleverne har brug for at blive set og hørt, hver dag. Det kan glippe for os lærere - vi er jo kun mennesker. Men, hver gang har det potentielle konsekvenser.
Her ser du Tessa. Hun tjekker ind med eleven, hver dag.

Det er mennesker, der skaber trivsel...

Yes, vi er enige! Men de elever, der ikke trives, er ikke altid så heldige, at de har voksne, der systematisk tjekker ind med dem.

Hvad gør dig egentlig glad?

Tessa hjælper eleven med at finde frem til, hvad der gør ham/hende/? glad og det modsatte. For at hjælpe eleven med at få det bedre.

WOOF, hvis du vil noget!

En hund bjæffer, når den vil noget. ud at gå, kæles med eller bare ses og høres. Når eleverne WOOFer, kan vi begynde at få øje på, hvad eleven føler. Så: WOOF, som skole, hvis du vil noget ambitiøst med dit trivselsarbejde.

Lad os arbejde med data frem for fornemmelser

Og, lad os arbejde på at skabe resultater. Med data kan vi se om vores indsatser skaber forandringer. Hvis ikke vi skaber forandring, så lader vi systematisk dem, der ikke trives, mistrives. Skolerne, der allerede abonnerer på WOOF, kan se, at måden vi har arbejdet med trivsel på skal ind i nyere tid. Processen starter med et reelt indblik:

  • Hvor mange elever er røde lamper?
  • Hvad skaber systematisk trivsel, i klasserne, på trinnene, i afdelingerne?
  • Hvad skaber systematisk mistrivsel?
  • Hvordan går arbejdet med udviklingen af trivsel?

“Den har på en usædvanlig konstruktiv og funktionel måde gjort det muligt at afdække de potentielle sociale indsatsområder, som klassen havde brug for at udvikle med henblik på at styrke elevernes trivsel”

OleUdskolingslærer

“Eleverne elskede det! Og det satte fokus på nogle ting eleverne ellers ikke ville have fortalt mig. WOOF gav eleverne et sprog om deres egen trivsel, hvilket gjorde det meget håndgribeligt at arbejde med efterfølgende”

JohanneIndskolingslærer

“Jeg kunne mærke på mig selv at der opstod en helt anderledes bevidsthed omkring mit humør, når jeg brugte appen. Det giver stof til eftertanke og et bedre udgangspunkt for at kunne arbejde med sig selv og sine elever”

Henriettelærer på mellemtrinnet

Hvad hjælper vi med?

WOOF arbejder til dagligt med at udvikle trivsel for skoler og kommuner. Det gør vi ved at afdække elevgruppernes trivselslandskab, samt designe og afvikle skræddersyede udviklingsprojekter, der ændrer på klassens negative trivselsvaner. Vi skaber reelle og målbar resultater for elever, skoler og kommuner i form af vaneændringer og mønsterbrud. Vi arbejder lige nu med 550 elever, og ved udgangen af maj forventer vi et resultat på over 50 mønsterbrud. I kan følge med i optællingen ovenfor.

Vi arbejder ud fra tanken, at et kvalificeret indblik er udgangspunktet for at skabe udvikling. WOOF tager udgangspunkt i elevens stemme og giver både lærer og ledelse et nyt værktøj til at skabe trivsel.

WOOF giver eleven en stemme

De fleste har efterhånden forstået det: Vi skal lytte til eleverne. Hvis vi vil arbejde ambitiøst med trivsel, skal vi lytte til dem. Ikke bare en gang om året, men også kontinuerligt. Det gør vi med vores app WOOF.

WOOF giver skolen resultater

Mange skoler arbejder med trivsel. Meget få ved om indsatserne gør en forskel. Trivsel er uhåndgribelig og svær at måle udvikling i. WOOF tilbyder skoler og kommuner et overblik over udviklingen af trivsel over tid.

WOOF-bloggen

Hvem er WOOF?

WOOF gør det lettere at være lærer og sjovere at være elev i folkeskolen. Vi hjælper læreren med den kæmpe opgave, det er at være ansvarlig for elevers trivsel i skolen. Vi  gør det ved at give læreren indblik i, hvad der fylder i elevernes hverdag og som holder dem tilbage fra at udleve deres potentiale. 

WOOF er testet og udviklet i samarbejde med elever, lærere og trivselsmedarbejdere på 20 forskellige skoler. Vi har udviklet et værktøj, som fænger eleverne, giver dem en stemme og udvikler deres handlekompetence.

Vi laver udviklingsprojekter med skoler og kommuner. Vi skaber reelle ændringer for eleverne i form af vaneændringer og mønsterbrud

WOOF på din skole?

 

Hvor mange mønsterbrud vil vi kunne lave på din skole?

Al god udvikling starter med en sund interesse. Er du interesseret i at høre mere om WOOF, og hvordan vi specifikt kan hjælpe på din skole?

Udfyld formularen her, og skriv et par tanker om din skole og jeres unikke udfordringer. Så vender vi tilbage med mere info.

    Samarbejdspartnere

    Spørgsmål og svar

    Kan data hjælpe med trivsel?

    Data hjælper ikke mennesker. Mennesker hjælper mennesker. Det er de seje pædagoger, lærere og andre mentorfigurer i et barns liv, der skaber grundlaget for trivsel. Dog har folkeskolens ansatte idag en travl dagligdag med mange ansvarsområder.

    Når man har ansvaret for mange børn (f.eks. 100+ børn), kan et dataoverblik være nødvendigt for at supplere ens fornemmelse af forebyggende og akutte indsatser. I andre brancher ville man aldrig lade den ansvarshavende stå for et sådant kerneansvar uden kvalificerede styreredskaber.

    Hvad betyder vaneændring og mønsterbrud?

    WOOF støtter elever og klasser i at bryde med handlemønstre, som påvirker dem negativt. Det gør vi ved først at kortlægge hvilke faktorer, der påvirker elevernes humør. Dette kalder vi et humørlandskab.

    Dernæst arbejder vi målrettet med at ændre på de faktorer, som holder eleverne fast i dårlige mønstre.

    Vaner er svære at ændre, og vaneændringer er endnu sværere at fastholde. Ved en struktureret tilgang kan elever hjælpes til at ændre på de vaner, som påvirker dem negativt.

    Når disse vaneændringer fastholdes over tid, kalder vi det et mønsterbrud – et brud på et fastgroet, negativt mønster.

    Hvordan kan jeg være med?

    Vi har lukket for tilmeldinger til vores næste test som løber i efteråret 2020. Men du kan følge med i vores erfaringer og tanker om trivsel på vores blog og selv tage del i diskussionen om hvordan vi kan arbejde med trivsel i folkeskolen.

    Er du/I interesseret i et større skole- eller kommuneprojekt så ring eller skriv til os.

    Hvordan behandler vi vores data?

    WOOF udvikler og driver digitale redskaber til brug i folkeskolen, fordi vi ønsker at styrke elevers trivsel og læring. Med dette følger også et stort etisk ansvar, som går videre end blot at overholde lovgivningen på området. Vi er derfor meget opmærksomme på at vælge at behandle data på måder som vi selv ønsker vores data behandlet og opbevaret. 

    Vi indtænker datasikkerhed og databeskyttelse i udviklingen af vores digitale værktøjer og onlinetjenester. Derfor er vi opmærksomme på at indgå databehandleraftaler med vores samarbejdspartnere samt på, at alle vores samarbejdspartnere også lever op til gældende persondatalovgivning. 

    WOOF er udviklet i samarbejde med virksomheden Orchard, som varetager programmering og vedligeholdelse af appen. For forhold vedrørende appen henviser vi til Orchards privatlivspolitik.