Skip to main content

En ny faglærer venter spændt på at møde sin nye 6. klasse for første gang. Han er netop blevet ansat på en skole i et socialt udsat boligområde. Da han træder ind ad døren, er klassen i kaos.  Der har været slåskamp i frikvarteret, og stemningen er skruet helt op. Lokalet er i ruiner efter slåskampen, og i kampens hede er to lærere blevet væltet omkuld.

Situationen her skete for to år siden. Klassen havde i tre år haft skiftende lærere. Flere var gået ned med stress, og de fleste på skolen valgte efterhånden klassen fra, fordi eleverne var for svære at arbejde med. Det interessante ved situationen er, at læreren tænkte, at han skulle lære eleverne en hel masse engelsk, men i virkeligheden skulle han først lære dem at gå i skole. I dag har klassen det heldigvis langt bedre. Den rejse klassen har været igennem har indebåret mange indsatser, bl.a. en omorganisering. Undervejs i denne proces var klassen en del af afprøvningen af WOOF. Med vores app kortlagde vi sammen med eleverne klassens humør og skabte overblik over udviklingen af de mønstre, der systematisk forhindrede elevernes trivsel og læring. Den viden førte til at læreren og eleverne sammen kunne reflektere over deres egen trivsel. Med støtte fra læreren kunne klassen nu arbejde på at ændre de negative mønstre.

En faktor, der især påvirkede klassens trivsel negativt, viste sig at være manglende søvn. Derfor iværksatte klasselæreren aktioner sammen med eleverne, der havde fokus på at øge mængden og kvaliteten af deres søvn. Vi så en klar effekt af aktionerne, som støttede eleverne i at bryde med deres dårlige søvnmønstre. Klassens målinger på søvn gik 33 procentpoint i en positiv retning. Klassens humør rykkede sig samtidig i gennemsnit et helt trin op på appens 1-5-skala. Det blev også tydeligt for læreren, at klassen nu var markant gladere, og at flere var med i timerne. Det var fantastisk at opleve, at arbejdet med trivsel pludselig blev håndgribeligt – at lærer og elever kunne samarbejde målrettet om at få det bedre på en konkret måde.

Mennesker er vanedyr, og vores vante handlemønstre har en kæmpe effekt på vores sundhed, vores sind og vores evne til at lære. Det er svært at ændre på vaner, det ved vi alle. Men mange elever har så indgroede, destruktive vaner, at det er svært for læreren at hjælpe dem. Mange af dem har svært nok ved at få overblik over deres hverdag til at se deres dårlige vaner, og de har slet ikke overskud til at ændre på dem. For dem kan folkeskolen hurtigt blive til en lang række fiaskoer. De fiaskoer styrker ofte lysten til at søge succeser andre steder end i skolen. Eleverne ryger langsomt, men sikkert ud på et sidespor, hvor de ikke ser nogen vej tilbage, samtidig med at læreren mister troen på egen indsats og i sidste ende meningen med kerneopgaven i jobbet. Det skaber en folkeskole i ubalance. Hvis vi skal bryde med de mønstre, skal vi arbejde dybere, mere kontinuerligt og mere helhedsorienteret med hver enkelt elev. Både i forhold til eleven selv, i klassen og i hjemmet. De nationale trivselsmålinger, som vi tidligere har skrevet om, er ganske enkelt ikke nok ude i klasserne. 

WOOF løfter ikke problemerne i skolen af sig selv. Det er personalet på gulvet, der skaber udgangspunktet for trivsel. Men det er vores klare erfaring, at WOOF får os til at få øje på mistrivsel, så der kan sættes ind overfor den før det er for sent, og at den gør udviklingsarbejdet håndgribeligt for elev såvel som lærer. Derfor bliver vi ved med at knokle på projektet.

Vi har været helt vildt begejstrede over at se, hvor mange seje lærere, der har tilmeldt sig på vores hjemmeside. Det bekræfter os i, at mange andre lærere står i lignende udfordringer med trivsel og mangler håndgribelige værktøjer. Det er fedt, at I har lyst til at prøve noget helt nyt for at hjælpe jeres elever. Det gør os stolte over projektet og giver os mod på arbejdet i det kommende skoleår. Og nu vil vi gå på sommerferie!

 

Leave a Reply